Frejas Hus

Drömmen om ett hus.

Grunder för vårt husbygge

Kategori: Allmänt

Fick en kommentar som jag tänkte svara på här - kul med kommentarer btw! =)

Kommentaren handlade om hur vi hade tänkte med nyckelfärdigt el lösvirke, uppvärmning etc - såhär lite sent en tisdagskväll och då snickaren i huset faktiskt har gått och lagt sig tänkte jag försöka svara så gott jag kan  :)

Here it goes: Vi kommer att bygga ett lösvirkeshus där vi har ritat planlösningen själva (Google SketchUp är ett helt ok gratisprogram att pröva sig fram i). Anledningen till varför att vi valt ett lösvirkeshus istället för nyckelfärdigt är väl helt enkelt egentligen för den valfriheten man har (jag vet att många husleverantörer idag är väldigt flexibla) men kanske främst för att det i våra ögon innebär mer kontroll och kvalité när vi får bygga upp huset på plats. Detta beror väl främst dock på att Henrik (min sambo snickaren) dagligen bygger hus och har kunskapen. Hade han varit lika okunnig som jag hade vi lätt valt ett lösvirkeshus och en leverantör som håller i alla trådar. I dagsläget håller dock Henrik hellre i de trådarna själv när han ska bygga sitt första (och enda?) egna hus. Min pappa hjälper oss att färdigställa bygglovsritningarna, han är inte alls någon utbildad arkitekt, han har dock gått lite andra utbildningar och bland annat har han tidigare ritat kakelugnar och han visade sig tydligen vara en hejare på att rita hus, han är dessutom hantverkare och vet hur det mesta ska vara. Planritningen har vi som sagt först ritat upp själva - jag har ritat och Henrik har bistått med sina kunskaper om bärighet, mått på ytterväggar etc så jag hoppas att det ska bli bra. I sista ledet nu innan vi lämnar in ritningar till samhällsbyggnadskontoret så kommer vi att lämna över dem till han som kommer att vara kvalitetsansvarig så att han får ta en titt och se så att allt ser ok ut.

Sedan när bygget väl drar igång så kommer vi gjuta plattan för såväl garaget (tvåbilsgarage) som huset. Henrik kommer att göra det mesta själv. Han kommer dock att börja göra färdigt garaget. Han tycker det är skönt att ha det färdigt innan han börjar med huset - dels så man har nån plats att hålla till med verktyg etc och dels så man har möjlighet att låsa in saker över natten (tyvärr tas det ju ofta saker från byggarbetsplatser), Sen har vi även sån tur att min pappa är hantverkare och även min sambos pappa så de kommer att hjälpa oss lite granna samtidigt som min sambo har en del kontakter inom sin bransch samt grävfirma, vvs:are m.m. som vi kommer att ta hjälp av. Men i det stora hela ska vi försöka klara av så mycket som möjligt själva - sambon får stå för expertisen och jag kommer hjälpa till så mycket jag kan med målning m.m.

Vad gäller uppvärmning kommer vi att ha jordvärme + vissa komplement. Jag berättar mer om detta val en annan dag då det förmodligen kommer att bli en lika lång berättelse till :)

Vad gäller kostnad så har vi i dagsläget ett byggkreditiv beviljat på 2,5 Mkr som vi hoppas att vi ska kunna hålla oss inom.

De kostnader som är klara än så länge:

Tomt 600 000:-
Anläggningsavgift för vatten och spillvatten  ca 90 000:-
Anslutningsavgift el 26875:-
Kontrollansvarig 25 000:-
Nybyggnadskarta 6 000:-
Bygglov 16 000:-

Mycket kostnader innan man ens kommit igång!

Det var allt för denna gång :)

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Hej!

    Vad kul att jag hittade hit. Vi tänker lika läser jag då vårt hus har liknande form med de sociala rummen i en s.k innergård. Vi kommer dock ha ett funkishus med pulpettak. Vi kommer också ha en nisch på framsidan också, precis som på baksidan. H-form antar jag att det kallas. :-)

    Det blir inte ett lösvirkeshus för oss utan ett stomrest Prefabhus. Har skickat ut offerter och de börjar trilla in.

    Kul att följa er och byta lite bra tankar. :-)



    Hej hej

    2012-03-14 | 09:44:51
    Bloggadress: http://www.villanitton.blogspot.com
  • Caroline säger:

    Jag tycker också det är väldigt roligt att du hittat hit! ;) Va spännande! Jag lägger genast in din blogg i favoritlistan - så roligt att följa någon i samma situation! =D

    2012-03-14 | 22:35:12
    Bloggadress: http://frejashus.blogg.se/

Kommentera inlägget här: