Frejas Hus

Drömmen om ett hus.

Det här med spisen...

Kategori: Kök

Vi hittade ju som sagt ingen spis när vi var o fyndade vitvaror häromveckan och eftersom vi vet precis hur vi vill att spisen ska se ut så blir det desto svårare. För länge sedan visade jag nedanstående bild som jag hittade i ett hus som var ute till försäljning.
 
En liten "ö" med spis och vedspis under en murad kåpa. Kanske inte så modernt men det är så vi vill ha det i vårt lite lantliga hus! H har dessutom en fin Idun-spis som vi vill få in i huset på ett bra sätt.Vi vill då alltså helst ha en vanlig spis, ej gas, svart i gammaldags utförande för att denna ska passa bra ihop med Idun-spisen... Detta är dock lättare sagt än gjort - marknaden är inte direkt gigantisk.. Och jag vet inte hur många timmar jag lagt ner i sökandet efter den perfekta spisen.. Jag börjar tro att den inte finns men Smeg spisen nedan är rätt så nära måste jag säga :)
 
 
Problemet med denna, förutom det lite höga priset, är dock mässingdetaljerna vilka skär sig lite mot detaljerna på Idun, att det är en glaskeramikspis (vill helst ha induktion) och att H har läst i någon undersökning att Smeg inte är så effektiva och drar mycket ström (detta spekulerar vi dock bara om). Den är alltså inte heller helt optimal. Efter mycket sökande funderar jag nu dock på en annan lösning. Jag funderar på om man skulle kunna ha denna inbyggnadsugnen från Whirlpool:
 
 
Och sedan ha den i samma höjd som vedspisen och sätta en induktionshäll över så att det får ungefär samma look som en vanlig spis.. Kanske skulle kunna bli bra? Hmm tur jag har lite tid på mig att fundera ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: