Frejas Hus

Drömmen om ett hus.

Gjuta betongskiva?

Kategori: Badrum

Jag har ju skrivit om mina badrumsfunderingar tidigare, både här och här.. Jag håller fortfarande fast vid att jag tycker IKEAs kommod "Godmorgon" är skitsnygg (ursäkta uttrycket). Nu förtiden har vi även den 60 cm breda varianten här hemma i lägenheten som vi bor i nu. Jag skulle även vilja ha kommoden i huset (när vi kommer så långt) men då vill jag ha den med ett fristående handfat.. Problemet.. eller frågeställningen som har kvarstått är vad man ska ha för bänkskiva emellan?..
 
Så snubblade jag på den här bilden på Hemnet inspiration:
Jag tycker kombinationen av den blanka kommoden, det fristående handfatet och betongskivan däremellan är jättesnygg! Att gjuta egna betongskivor verkar vara "på modet" just nu och alla som jag har sett verkar fått ett riktigt bra resultat och det verkar finnas bra medel för att få fina ytor på skivan. Så frågan är om det kanske inte kan vara värt att prova på? Det enda jag funderar över är tyngden, en sån massiv betongskiva måste ju väga hur mycket som helst och gör då inte tyngden på skivan åverkan på möbeln under? man kanske iaf inte borde hänga kommoden på väggen om man har en sån skiva uppepå?
 

Kommentarer

  • Lajla af Trolle säger:

    Det är mycket enklare än vad du tror att gjuta betongskivor. Smart att tänka på tyngden du ska nog se till att skaffa stödben tillkommoden. IKEA har flera olika typer av ben som kan köpas separat.
    Lycka till! // Lajla

    Svar: Va kul att höra - för det ser väldigt avancerat ut :) Och det ni har gjutit ser väldigt fint ut! Jo det får nog bli stödben... även om jag helst hade varit utan :) Tack så mycket!!
    H&C

    2012-11-14 | 18:29:29
    Bloggadress: http://www.HUSplaner.se

Kommentera inlägget här: